Zawartość artykułu:
Treść wniosku z dnia 04.08.2025
Na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1764 z późn. zm.), zwracam się z prośbą o udostępnienie informacji w zakresie: zwracam się z uprzejmą prośbą o udostępnienie informacji publicznej w zakresie dotyczącym pochówków zlecanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nasielsku, realizowanych na cmentarzu parafialnym w Nasielsku, w szczególności:
Treść odpowiedzi na wniosek.
Nasielsk, 04.08.2025r.
SAKPiU.0143.2.2025
Pan -------------------------
Odpowiedź
na wniosek o udostępnienie informacji publicznej
W odpowiedzi na Pana wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 31.07.2025r., Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nasielsku informuje, że:
1. Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej obowiązki gminy ograniczone są wyłącznie do sprawienia pochówku zmarłym. Do zadań gminy nie należy prowadzenie ewidencji i inwentaryzacji grobów na cmentarzu parafialnym, pielęgnacja grobów czy prowadzenie kontroli zarządzania cmentarzem parafialnym.
2. Gmina ani jej jednostki (w tym MOPS) nie mają obowiązku ani prawa utrzymywać cmentarzy parafialnych. W związku z powyższym dyrektor MOPS nie interweniował i nie uzgadniał żadnych prac na cmentarzu parafialnym w Nasielsku.
3. MOPS w Nasielsku nie dysponuje mapą inwentaryzacyjną grobów znajdujących się na cmentarzu parafialnym. Zgodnie z ustawą z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych księgi cmentarne zawierające wpisy osób pochowanych oraz plany rozmieszczenia grobów prowadzi zarządca cmentarza.
4. MOPS każdorazowo podczas sprawiania pochówku dokonuje opłaty za tabliczkę identyfikacyjną zgodnie z załącznikiem do umowy. W chwili sprawiania pochówku, każdorazowo tabliczka indentyfikacyjna była umieszczana na grobie.
5. Wobec MOPS w Nasielsku nie toczyło się i nie toczy się jakiekolwiek postępowanie w związku ze zlecaniem pochówków zmarłych.
6. MOPS w Nasielsku nie prowadzi dokumentacji obejmującej dokładną lokalizację grobów zmarłych chowanych na zlecenie MOPS. Prowadzenie ewidencji pochówków i planu cmentarza należy do kompetencji zarządcy cmentarza. MOPS dokonuje wyłącznie zlecenia pochówku zakładowi pogrzebowemu, który w ramach zawartej umowy zajmuje się załatwianiem wszelkich formalności zarówno z księdzem jak i z grabarzem.
7.1. MOPS w Nasielsku w latach 2021 – 2025 (do dnia 04.08.2025r.) zlecił wykonanie 46 pochówków.
7.2. Spośród w/w, 39 pochówków odbyło w formie tradycyjnej a 6 pochówków odbyło się poprzez kremację.
7.3. Jednostkowy koszt pogrzebu był zgodny z zawartą w danym roku umową oraz jej załącznikiem. Ewentualne różnice pomiędzy poszczególnymi kosztami pochówków wynikają wyłącznie z ilości dób przechowywania ciał w chłodni.
Podpisano
Dyrektor MOPS w Nasielsku
Monika Nojbert
Wraz z odpowiedzią udostępniono skany umów na świadczenie usług pogrzebowych w latach 2021 - 2025. W załączeniu wyłącznie ich treść z uwagi na konieczność dostosowania zamieszczanych plików do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.